Elbilsladdning med laddbox från Garo

Med en laddbox får du säkrare och snabbare laddning av din el-bil. Med GARO laddbox får du en laddbox som är DC-övervakad som är anpassad för laddning av elbilen hemma. Den anpassar elåtgången till övriga husets användning för att inte överbelasta el-systemet och du styr och kontrollerar laddstatus via en app i mobil eller dator.

GARO laddbox

Om du vill ha en klimatsmart och enkel helhetslösning för att ladda din elbil hemma är vår installation rätt väg att gå.

Vi levererar en komplett laddbox med allt som behövs och du får den installerad på ett professionellt och tryggt sätt.

Vi hjälper dig med elbilsladdning

Ladda din bil säkert och smart med en laddbox från GARO

När du söker en laddbox för effektiv och säker laddning av din elbil i hemmet är det GAROs laddbox som du söker. Med den får du ett smart mastercard inbyggt som ger dig en trådlös uppkoppling mot nätverket i huset. Laddboxen använder sig av dynamisk lastbalansering vilket gör att man undviker att överbelasta säkringarna i huset. 

För att göra laddboxen ännu säkrare kan du välja till att förse den med en RFID tagg vilket gör att ingen obehörig an använda sig av den. 

Elinstallationsreglerna kräver att en laddbox är försedd med DC-övervakning för din och husets säkerhet, och det har självklart laddboxen från GARO. Energimätaren som är inbyggd i laddboxen gör att den lever upp till Naturvårdsverkets krav för att få installationsbidrag.

Dynamisk lastbalansering, vad innebär det?

En dynamisk lastbalansering innebär att enheten läser av hur mycket el som det övriga hushållet använder och maximerar hur mycket el som kan användas för laddning. Avläsningen sker i realtid. Detta görs för att inte risker att överbelasta elnätet i huset och på så sätt utlösa säkringarna. 

En extern mätare läser hela tiden av hur mycket el som förbrukas i huset för att värmas upp, laga mat och ladda mobiltelefoner tillexempel. Den dynamiska laddboxen reglerar utifrån det hela tiden mängden ström som laddar bilen i relation till husets övriga förbrukning. På så sätt kan man räkna med att bilen laddas maximalt utan att behöva säkra upp till ett dyrare elabonnemang. 

Vid installation programmeras gränsvärden in för hur mycket el som kan användas i varje sekund utan att riskera att överbelasta säkringarna i proppskåpet. Det gör att du kan nyttja den el som du har tillgång till att både leva som vanligt och samtidigt ladda din elbil utan att behöva säkra upp och betala ett dyrare elabonnemang. Laddboxen kan ladda din bil med mellan 6A och 32A beroende på tillgången just då i elnätet.

Vi är specialister för klimatsmarta lösningar i hemmet

Att ladda elbilen i vanligt eluttag medför risker

Det går bra att ladda sin elbil i ett vanligt eluttag då och då, men det är inget att man ska göra regelbundet enligt Elsäkerhetsverket. Det är ett enkelt sätt som fungerar bra tillfälligt, som vid sommarstugan eller om man är bortbjuden på middag eller liknande situationer. 

När man laddar elbilen i ett vanligt eluttag vilket även kallas schukoladdning ska man hålla koll på laddningen och även se till att laddströmmen inte övergår 8–10 A. 

Har man otur och laddningen av bilen överbelastar ledningarna kan det få ödesdigra konsekvenser. Det kan leda till varmgång i ledningarna vilket i extrema fall kan leda till brand och även leda till att jordfelsbrytaren inte fungerar som den ska. 

Om man har en laddbox med dynamisk laddning där man oftast laddar bilen kan man vara säker på att man undviker detta.

Viktig information

Elsäkerhetsverket avråder av säkerhetsskäl att man regelbundet laddar sin bil i ett vanligt uttag. För att laddningen av elbilen ska ske på ett säkert sätt behöver man använda sig av en laddbox men ett typ2-uttag. Dessa är gjorda för att klara av en hög belastning under en lång tid vilket ett vanligt el- eller motorvärmaruttag inte är anpassad för. 

Den laddkabel som följer med vid köp av elbil är endast avsedd för att ladda bilen vid enstaka tillfällen och inte vid regelbunden användning. 

Dessutom ska system som man laddar bilen på vara försett med en typA jordfelsbrytare och en DC-detektor, när du köper en GARO laddbox behöver du inte fundera på om det finns sådant i ditt proppskåp, utan det är integrerat i laddboxen.

Snygg och smart design som tål att installeras både inomhus som utomhus

Hur mycket tid har du på dig att ladda bilen?

Beroende på hur snabbt din bil kan ta emot laddning och hur snabbt du vill att bilen ska kunna laddas finns GARO laddbox i fyra olika modeller. De bilar som har ligger på lägsta nivån när det gäller att ta emot laddning har oftast en maxkapacitet på 2mil per timme, det motsvarar vår minsta laddbox och sedan stiger kapaciteten till 4,6 och 11 mil per timme. För de bilar som inte är hybrider utan endast har eldrift går det oftast ännu snabbare att ladda med rätt GARO laddbox. 

LF Laddning av Elbil och laddhybrider

Allt fler elbilar och laddhybrider rullar på vägarna och eltankas i våra hem. Men hänger säkerhetstänket med i svängarna? På Länsförsäkringar har de samlat kloka tips på hur du minskar riskerna och istället kan njuta fullt ut av fördelarna med din elbil.

Elsäkerhetsverkets tips och råd

På Elsäkerhetsverket hittar du bland annat information om vad du bör tänka på när du ska ladda din elbil hemma och vilka regler och krav som gäller för nyinstallation av laddpunkter.