KONTAKTA OSS
ToppBanner banner_laddbox

Vi är specialister på LADDBOXar

BOKA BESÖK

LADDBOXAR i skåne

Vi har valt att samarbeta med de ledande tillverkarna av kvalitativa laddboxar. Boxar som vi vet klarar våra tuffa kvalitets- och funktionskrav. Men en box är inte komplett utan installation. I vårt erbjudande ingår alltid komplett, säker och driftklar box, med DC-skydd, lastbalanserare, uppkoppling och driftsättning.

Kontaktformulär

Du kan känna dig säker när du köper av Enwell Everöds Elbyrå

Vi är auktoriserade elektriker. Vi installerar boxen till befintlig elcentral och ser samtidigt över centralen kapacitetsmässigt och säkerhetsmässigt. Självklart följer vi gällande elinstallationsregler.

FAQ

Här får du svar och information om vanligt ställda frågor angående laddboxar:

Alla boxar monteras med DC-skydd ”felströmsövervakning” för att säkerställa att din jordfelsbrytare fungerar samt att dina grannars jordfelsbrytare inte skadas av din laddbox.

Varje inkopplingspunkt måste individuellt skyddas av jordfelsbrytare Typ A i kombination med DC-felövervakning eller jordfelsbrytare Typ B. I vår installation ingår alltid DC-felövervakning och jordfelsbrytare Typ A.

Vi installerar alltid lastbalanserare. Även om din bil inte kan utnyttja boxens fulla kapacitet idag så vill vi säkerställa att den också klarar framtida krav, utan att säkringarna löser ut eller att behöva uppgradera elcentralen.

Alla laddboxar kopplas upp via WLAN eller kabel

För att du som kund ska kunna utnyttja boxens alla möjligheter, nu och i framtiden.

Vi utför alltid kompletta fackmannamässiga installationer. Självklart ingår en fast monterad laddkabel och kabelhållare i alla våra boxar.

Vi visar boxen och utbildar dig att använda boxen optimalt.

De flesta bilmodeller kan ta emot en effekt på 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW. Elbilar tar emot mer medan laddhybrider mindre och det är alltid bilen som styr hur mycket ström laddboxen ska leverera. När man väljer laddbox kan det därför vara bra att framtidssäkra för att kunna ladda en elbil även om man har en laddhybrid idag, men utan att överdimensionera så det krävs ombyggnation och utökning av husets elcentral och huvudsäkringar. Oftast klarar också en laddbox med ett uttag/kabel behovet av två elbilar, då dessa inte behöver laddas så ofta som en laddhybrid. Vanligast är att välja en 11 kW laddare, om elcentralen klarar det.

De första elbilarna och laddhybriderna hade ett uttag kallat Typ 1. Senare kom Typ 2 som idag är den vanligaste standarden både på laddboxar och de laddstationer som finns i offentlig miljö. På flera platser installeras även sk. snabbladdsstationer med upp till 150kW effekt eller mer. Dessa laddar företrädesvis med likström (DC) enligt den japanska CHAde-MO standarden eller den europeiska CCS standarden.

En elbil eller laddhybrid laddas nästan alltid hemma. Vid normalt pendlande behöver elbilen bara laddas några få gånger i veckan, laddhybriden oftare. Det kan vara lockande att använda laddkabeln med kontrollbox som följer med bilen vid köp men den är endast avsedd för tillfällig laddning, att användas i nödfall. Elsäkerhetsverket avråder för att ladda såväl elbil som laddhybrid i ett vanligt vägguttag. Dessa uttag är inte avsedda att tåla en sådan hög belastning (16A), under så lång tid som det tar att ladda en elbil eller laddhybrid. Vid laddning av elbilar och laddhybrider ska en fast installerad laddbox användas. Det ger en säker och effektiv laddning för bilen, men skyddar också husets elanläggning för överbelastning och i värsta fall brand. Boxarna har då en egen säkringsgrupp, egen personskyddsbrytare och oftast en lastbalanserare. Lastbalanseraren säkerställer att huset och billaddningen inte tar för mycket ström samtidigt och riskerar att husets huvudsäkringar överbelastas. 

Det är alltid den svagaste länken som styr vilken hastighet elbilsbatteriet tar emot. Utöver laddningseffekten som laddboxen generar har varje enskild bil en så kallad ombordskapacitet. Ombordskapacitet är laddningseffekten som batteriet på elbilen är kapabelt att ta emot. Ombordskapaciteten består av två element; dels antalet faser elbilen kan laddas med samt taket för maxladdningseffekten batteriet kan ta emot. De flesta bilmodeller har en maximal ombordskapacitet på 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW.

Installation av laddbox på vägg.
Håltagning av 1 st. vägg, gips, trä, tegel eller lättbetong.
Installation av elmätare, för lastbalanserare, i elcentral.
Installation av personskyddsbrytare typ a, 16A i elcentral.
Kabellängd upp till 5 meter ingår.
Driftsättning av standard wifi-uppkoppling.
Förutsätter LAN alternativt wifi-nätverk med täckning. (installation av nätverkskabel eller ev router ingår inte).
Inkoppling av laddbox.
Kontroll och idrifttagning av laddbox.
Städning efter installation.

"I vårt erbjudande ingår alltid komplett, säker och driftklar box, med DC-skydd, Lastbalanserare, uppkoppling och driftsättning"

ENWELL EVERÖDS ELBYRÅ
RING OSS GÄRNA PÅ 044-23 83 50

Elsäkerhetsverkets tips och råd

På Elsäkerhetsverket hittar du bland annat information om vad du bör tänka på när du ska ladda din elbil hemma och vilka regler och krav som gäller för nyinstallation av laddpunkter.

Läs mer

På Elsäkerhetsverket hittar du bland annat information om vad du bör tänka på när du ska ladda din elbil hemma och vilka regler och krav som gäller för nyinstallation av laddpunkter.

Läs mer

Allt fler elbilar och laddhybrider rullar på vägarna och eltankas i våra hem. Men hänger säkerhetstänket med i svängarna? På Länsförsäkringar har de samlat kloka tips på hur du minskar riskerna och istället kan njuta fullt ut av fördelarna med din elbil.

Läs mer

Elsäkerhetsverket avråder av säkerhetsskäl att man regelbundet laddar sin bil i ett vanligt uttag. För att laddningen av elbilen ska ske på ett säkert sätt behöver man använda sig av en laddbox men ett typ2-uttag. Dessa är gjorda för att klara av en hög belastning under en lång tid vilket ett vanligt el- eller motorvärmaruttag inte är anpassad för.

LF Laddning av Elbil och laddhybrider

Allt fler elbilar och laddhybrider rullar på vägarna och eltankas i våra hem. Men hänger säkerhetstänket med i svängarna? På Länsförsäkringar har de samlat kloka tips på hur du minskar riskerna och istället kan njuta fullt ut av fördelarna med din elbil.

Läs mer

Viktig information

Elsäkerhetsverket avråder av säkerhetsskäl att man regelbundet laddar sin bil i ett vanligt uttag. För att laddningen av elbilen ska ske på ett säkert sätt behöver man använda sig av en laddbox men ett typ2-uttag. Dessa är gjorda för att klara av en hög belastning under en lång tid vilket ett vanligt el- eller motorvärmaruttag inte är anpassad för.


VAD KAN VI HJÄLPA DIG MED?

Vänligen fyll i kontaktformuläret nedan så berättar vi mer om våra klimatsmarta lösningar.
Någon av våra representanter kontaktar dig.

 

 

skåne
Vad behöver du hjälp med?


Jag godkänner att ni hanterar mina personuppgifter. Läs om hur vi behandlar personuppgifter.